دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
التبادل الاعلاني

http://i.yapx.ru/KWnnJ.jpg

Subscribe to by Email
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر The philosophy of Orodism in Algeria
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:59 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا The philosophy of Orodism in Canada
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:58 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو The philosophy of Orodism in Peru
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:57 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیکاراگوئه The philosophy of Orodism in Nicaragua
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:56 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین The philosophy of Orodism in Argentina
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:55 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوسنی و هرزگوین The philosophy of Orodism in Bosnia and Herzegovina
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:39 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قرقیزستان The philosophy of Orodism in Kyrgyzstan
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:35 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ارمنستان The philosophy of Orodism in Armenia
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:33 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان The philosophy of Orodism in Guyana
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:32 am من طرف ریحانه

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 


جستجو
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ریحانه - 1134
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
baran - 977
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
نگین - 562
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
لیلا - 421
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
Parmida - 303
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
نوشین آریا - 197
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
aryan - 160
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
روزبه شریفی - 106
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
kami - 52
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 
سهیلا بخشی - 16
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_rcapنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Voting_barنشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Vote_lcap 


نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Empty نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب

پست من طرف ریحانه الجمعة سبتمبر 02, 2011 5:19 pm





حافظ عصر ما سهراب


104.

تاريخ : 22/10/1388
دريافت نشريه

سهراب سپهري حافظ عصر ما
سهراب سپهری در تاریخ پانزدهم مهر ماه ١٣٠٧ در خانواده ای که اهل شعر، نقاشی، منبت کاری و دیگر رشته های
هنری بود، زاده شد. کودکی و نوجوانی او به مطالعه، بازی در طبيعت، شکار و نواختن موسيقی گذشت. سهراب تا
پانزده سالگی خود را در شهر کاشان گذراند و در نقاشی ها و اشعار او تاثير این دوران و تاثير طبيعت و گياهان را می
بينيم. سهراب سپهری شعر صدای پای آب را با الهام از قریه "چنار" واقع در حد واسط کاشان و مشهد اردهال سرود و
دهکده زیبای "گلستانه" واقع در اطراف کاشان الهام بخش او در سرودن شعر گلستانه شد.
آن طور که پریدخت سپهری در کتاب خود تحت عنوانسهراب، مرغ مهاجر می گوید برادرش تا چهارده سالگی در باغی
زندگی می کرد که شمارش درخت هایش به سادگی امکان نداشت اما یک سال بعد را در خانه ای گذراند که در آن
اثری از درخت و سبزه نبود. طبق نوشته خانم سپهری، سهراب در این دوران به مطالعه نویسندگان و شعرایی چون
لامارتين، گوته، اميل زولا، شاتوبریان و هوگو پرداخت.
سهراب یک سال بعد یعنی پس از پایان تحصيلات سيکل اول متوسطه به تهران رفت و در دانشسرای مقدماتی نام
نویسی کرد. پس از پایان دوران دانشسرا به کاشان بازگشت و به سرودن شعر و نقاشی تابلو مشغول شد. اما بعد
دوباره به تهران رفت و برای تحصيل در رشته نقاشی در دانشکده هنرهای زیبا ثبت نام کرد. شعر و نقاشی سهراب
همچون دیگر همعصران وی تحت تاثير امواج نو قرار گرفت و او نيز وارد حيطه شعر نو و نقاشی مدرن شد.
سهراب اولين کتاب خود به نام مرگ رنگ را در سال ١٣٣٠ چاپ کرد. زندگی خواب ها، شرق اندوه، صدای پای آب،
مسافر و هشت کتاب از جمله آثار سهراب سپهری است. این هنرمند پرآوازه ایران در اردیبهشت ماه ١٣٥٩ در اثر
بيماری سرطان خون درگذشت و در مشهد اردهال به خاک سپرده شد.
پس از خواهرش پریدخت سپهری بيشتر و پيشتر از هر کس دیگری مشفق کاشانی او را دریافت و پی به استعداد
نهفته در وجود او برد و سایه به سایه اش رفت تا ذات پنهان شعریت او را به دیگران بيشتر بنمایاند و این در روزگاری بود
که هيچ یک از شاعران غرق در محدوده تنگ بلبل و گل و می و شراب، قادر به درک مفاهيم و تعابيری فراتر از آن نبودند
و استاد مشفق کاشانی شرحی بر آغاز دلدادگی های سهراب به شعر کهن و تأثيرپذیری او از جوهره اصلی شعر
کلاسيک در کتاب و جزواتی چند نگاشته است و به بازگویی آن دوره از زندگی و فعاليت های سهراب پرداخته است واین
بار که خواستيم کلمه ای فراتر از آنچه تاکنون درباره سهراب گفته است، بگوید به دليل کسالت دیرباز از واردشدن به این
حيطه عذر خواست. ارد بزرگ فيلسوف نامدار ایرانی می گوید شناخت ما از کرانه دریای وجود بزرگان ، تنها به اندازه
ميدان دید چشم اندیشه ماست و نه بيشتر . آنچه در پی می خوانيد گفت وگو با تنی چند از شاعران و صاحب نظران
ادبيات معاصر است که هر کدام از دریچه و دید خود به سهراب سپهری نگریسته اند شاید از این مجال بتوان سهراب را
بهتر از گذشته بشناسيم .
* حافظ عصر ما سهراب
عبدالجبار کاکایی می گوید : برقرار کردن این ارتباط عاشقانه با جهان در پيشينه تاریخی فرهنگ ایران نيز اتفاق افتاده
است. سنت دینی و مذهبی برای بازکاوی جهان از نگاه عاشقانه بهره برده است. جوهره شعر سهراب، عشق به
هستی است. این دیدگاه در نگاه زاهدانه خشک وجود ندارد، ولی سهراب این پنجره را به روی بشر باز می کند. منظر
سهراب، مایه گرفته از نگاه عارفانه مذهبی است. به نظر من کمتر شاعری همانند سهراب وجود دارد که شعرش بيانگر
شخصيت شاعر باشد . عرفان دیگران در لفظ باقی می ماند، ولی شخصيت این شاعر از ميان مصاحبه ها، شرح حال ها و
رفتارش ، تداعی کننده شعرش است.
زمانی که یدالله رویایی بالغ بر ٢ هزار مصاحبه مطبوعاتی دارد، سهراب سپهری فقط ٢ مصاحبه انجام داده است . یک
نفر با مقایسه تطبيقی اندیشه کریشنا مورتی با فرازهایی از شعر سهراب تأثيرپذیری شاعر از دیگر بزرگان جهان را
متذکر شد و این زنجيره زایش یک توليد بشری است. من حتی وقتی در ترانه کبوتر آنجائيکه گفته ام: اما تو چتر تو
بستی کبوتر ناخودآگاه از زیر باران باید رفت سهراب الهام گرفته ام .
مردم عصر جاهليت در برابر دعوت پيامبر(ص) مقاومت می کردند. آنها می خواستند به سنت آبا و اجداد خود بمانند.
ابراهيم (ع) و مولانا و همه فيلسوف های جهان در رنج این تقابل گرفتار هستند . جاذبه های شعر سهراب در بکارگيری
لحن مغازله اسير در گفتگو با سنگ و چوب و جهان پيرامونش است. دکتر محمد حق شناس در کتاب بودگانی ها
می گوید: هر وقت عاشقانه نگاه کردن را از یاد می برم دنيا بيغوله ای است برای غولی به نام من. به نظر من از سال
اول تا سوم هجری رابطه انسان با خدا در تفاسير و در سيره بزرگان ادبيات صوفيه، نشانه هایی از ترس از خداوند، هبوط
آدم و فریب ابليس دیده می شود. انسان با این دیدگاه خشونت آميز، مهجور و حرمان نصيب معرفی می شود. اما در
سده سوم هجری، هجوم تفکر عرفای خراسانی در درک رابطه عاشقانه انسان و خداوند بسيار مؤثر است . مصلحت
بودن انسان به زمين و مصون بودن انسان از حسادت فرشتگان در آثار پدیدار می شود. این منظر تازه به ادبيات دارای
قله هایی چون، حافظ، سعدی و مولاناست و البته این منظر متعلق به همه مذاهب الهی است. و سرانجام سهراب در
این راه گام برداشته است . دکتر شریعتی در کتاب با مخاطب های آشنا از قول رامبو شاعر فرانسوی می گوید: شاعران
چون مرغان دریایی اند، پروازشان زیبا است. وقتی کنارت می نشينند، اما پر از گل ولای هستند در واقع حقيقت این
است که شاعر باید به شعرش نزدیک باشد. در قرآن کریم نيز آمده است که شاعران کسانی هستند که به آنچه
می گویند عمل نمی کنند. ولی این مسأله برای سهراب سپهری مصداق ندارد. شعر سهراب یک نگاه متعادل ایرانی
است به عالم هستی. در قياس با فرهنگ هندوستان که در رنگ، مزه و موسيقی و دین بسيار افراط می کنند. مردم
ایران دارای فرهنگ متعادل هستند. شعر سهراب را در کنار شعر بيدل دهلوی شاعر هندوستان بگذارید. اندیشه های
بيدل هرچند در شعر سهراب جای دارند ولی رفتار زبانی سهراب و مربيان واگویه های بيدل بسيار متفاوت است. بيدل
جنون در حال و مقال دارد ولی سهراب بسيار متعادل است. همانند حافظی است که در دشوارترین دوران تاریخ ایران
همانند نسيمی از ناملایمات عصر خود می گذرد. سهراب دهه پرجنب وجوش ٣٠ نيز اینگونه بود .
* سهراب نقاش بود نه شاعر
عليرضا قزوه می گوید عرفان در نگاه سهراب سپهری مقوله ای وارداتی نيست عرفان شعر سهراب نه تنها عرفان
وارداتی، نظير آنچه امروز شاهد هستيم نيست، بلکه برخلاف آنچه تصور می رود به کلی با عرفان نوع شرق و یا بودایی
نيز تنافر دارد. عرفان در نگاه سهراب برگرفته از عناصر اسلامی است. شعر سهراب با مضامينی چون تکبيره` الاحرام،
وضو، حجرالاسود و نظير آنها عقيده و منش خود را به عنوان یک روشنفکر سنت گرا و ایرانی اسلامی معرفی می کند.
سهراب ساختار شعر خود را که عامه پسند بود براساس روان گویی و سهل سرایی گذاشته بود، اما این سهولت فدای
ابتذال نشد. این سهل گویی سهراب از ميان تکرار و تمرین و یک سهل و ممتنع سخت بوجود آمد که هرگز آلوده به
جریانات روزمره اجتماع عصر سهراب نشد . شعر سهراب زندگی اش بود و کاسب پيشگی نبود سهراب شاعر نبود.
حداقل این ادعا را نداشت. حتی او در قسمتی از شعرش اذعان کرده است که نقاش است.
* مولانا پشتوانه سپهري
اميدعلی مسعودی می گوید : شعر سپهری به گونه ای در اجتماع پذیرفته شده است که گویی همانند شعر حافظ
چند وجهی است . یعنی هرکس با قرائت و منظر خاص خود برداشتی ویژه از شعر او خواهد داشت. در واقع وقتی
مضامين عرفانی بودایی با جغرافيای کاشان پيوند بخورد، گفتار ازتک معنایی به چند معنایی تکثر پيدا می کند . تأثير
سهراب سپهری در شاعران پس از خودش به دو صورت مستقيم و غير مستقيم است. هر چند سهراب در شعر نو
ادامه نيما بود، ولی از نظر مضامين و ترکيب های ابداعی، فرصت های تازه ای را برای شاعران پس از خود ایجاد کرد. اوج
این تسری سبک در بين شعرای دهه ٥٠ و ٦٠ دیده می شود . پس انقلاب اسلامی در آثار برخی از شاعرانی که حتی
شعر کلاسيک می سرایيدند این تأثير دیده می شود . سيد حسن حسينی، سهيل محمودی، قيصرامين پور، سپيده
کاشانی، عبدالملکيان و سلمان هراتی نمونه های بارز ادامه راه سهراب هستند .
* زندگي زلال و شفاف شاعر
کامران شرفشاهی می گوید راز ماندگاری سهراب را باید در چند عامل جستجو کرد. اولين مسأله، دانش ادبی و
احاطه شاعر به دیگر علوم و هنرهای عهد خویش و روزگار پيشين است. او مطالعات وسيعی داشت. در واقع فقط به
ذوق و قریحه شاعری اکتفا نکرد. سپهری در ادبيات کهن وحال و نيز در عرفان مطالعات بسيار گسترده ای داشت.
اندیشه های اسلامی، مشاهير بزرگ کشور و حتی بزرگان دیگر ملل از تيررس نگاه تيزبين و حساس او دور نماند.
سهراب با سفرهای متعددی که به خاور دور و به ویژه هند و نيز غرب داشت با شرح احوال بزرگان فلسفه، عرفان و
اشراق آشنا شد . به علت این عزلت نشينی، اطلاعات ما از خصوصيات اخلاقی او فقط بسنده می شود به نقل قول های
اطرافيان و نزدیکانش و البته آثار وی . برخی شخصيت ها در حين فعاليت های خود، به نفی دیگران و یا اثبات توانایی خود
می پردازند ولی سپهری به دور از این قيل وقال ها، زمان و عمر خود را صرف شناخت هستی کرد. وی در تأئيد این نکته
بارز زندگی سهراب چنين شرح داد: ما در زندگی و آثار سهراب هيچ نوع ستيزندگی نمی بينيم . خالق هشت کتاب در
پی برقرار کردن رابطه صميمانه انسان و جهان است در تمامی آثار سهراب، محبت و دلسوزی موج می زند و به این
دليل است که خواننده شعرش با شعر همزادپنداری می کند . او نيازهای عاطفی انسان امروز که سرخورده، افسرده و
ملول است را با زلال آب و گلاب کاشان مرتفع می کند. سهراب تحولی شگرف را در عرفان شعر پارسی ایجاد کرد . شعر
عرفانی پيش از او دچار تکرار تعابير می، ساغر و مطرب شده بود که با همت این شاعر نگاه تازه به عرفان، ملموس تر
ارائه می شود. حتی سپهری بر این نگاه تازه تأکيد می کند: چشم ها را باید شست، جور دیگر باید دید و این دلایل باعث
می شود که شعر او نيازمند امضا نباشد و به راحتی سبک سهراب با دیگر شاعران متمایز می شود.
سپهری به جامعه خود پشت نکرد. تأثير سبک شعر وی در آثار شاعران دیگر بسيار مشهود است. به ویژه در شعر
مرحوم سلمان هراتی در مجموعه آسمان سبز و دفتر شعر دری به خانه خورشيد کاملاً آشکار است.
*ساختار شكن سنت گرا
عباس براتی پور می گوید نوآوری های او به دليل رنگ آميزی اجتماعی شعرش مورد اقبال مردم قرار گرفته است. البته
برخلاف آنچه تصور می شود سپهری علاوه بر آثار سپيد و نو، اشعار کلاسيک و موزون نيز دارد . سهراب از راهنمایی های
مشفق کاشانی بهره زیادی برد و علاوه بر این با افکار بيدل دهلوی تا آنجا آشنا شد که به اعتقاد من رگه های
مشابه ای از نگاه بيدل در شعرهای سهراب دیده می شود . سهراب سير تغييرات شعر خود را در ظاهر و باطن و یا به
عبارتی در معنا و ساختار به نوعی اجرا می کند که به خوبی بانی جلب ارتباطش فقط می شود، چون او با زبان مردم
آشنا بود. به نظر من شعر آیينه است و مردم در این آیينه خود را می یابند . علاوه بر این آهنگين بودن شعر سهراب و
آشنایی زدایی های زیبا به قدرت شعر او کمک شایانی می کند. سهراب قصيده ای محکم با این مطلع دارد: آه که با غم
گذشت روز و شبانم / خسته و رنجور دل فگار از آنم و بعدها این مفهوم را در شعری که برای همه آشنا است اینگونه
عنوان می کند که: به سراغ من اگر می آید / نرم و آهسته بيایيد/... در واقع از زبان شعرش را تغيير داده است ضمن
اینکه در دریایی از مفهوم نيز غوطه ور است.
منبع:آتاب شعر معاصر ايران از بهار تا شهريار جلد دوم (نوشته حسنعلي محمدي)
WWW.RG3.TABAAR.COM
راهنمايي دخترانه شماره 3 امام حسين (ع)


برگرفته از :
http://rg3.tabaar.com/Nashrie
ریحانه
ریحانه
گستره جهانی اردیسم Orodism

تعداد پستها : 1134
امتیاز : 194806
اعتبار : 120
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
العمر : 31

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Empty رد: نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب

پست من طرف baran السبت نوفمبر 19, 2011 1:45 pm

نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1737
حکیم ارد بزرگ از زبان دیگران :




احمد شاه مسعود می گوید :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1742
من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .



بی نظیر بوتو می گوید :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1744
ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .



دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1745
ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.



فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1747
چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.



شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1741
اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .



الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در ژنو) می گوید :

نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1743
در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .



نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1739
بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ"



مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :
نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1738
درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ..



و البته خودم Boooos
باران :

حکیم ارد بزرگ را دوست دارم چون کتاب سرخ او را دوست دارم چون او داناترین است . I love you




baran
baran

تعداد پستها : 977
امتیاز : 183733
اعتبار : 78
تاريخ التسجيل : 2011-09-28
العمر : 30
آدرس پستي : Geneva

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب Empty رد: نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب

پست من طرف ریحانه الأربعاء ديسمبر 07, 2011 3:00 am

جایگاه زن در فلسفه اردیسم

تقریبا در تمام جملاتی که از "حکیم ارد بزرگ" Orod Bozorg در کتاب سرخ جمع آوری شده است هر جا نامی از مرد برده می شود نام زن هم هست . نمونه شاخص این توازن در "فرگرد مردان و زنان کهن" که نهمین بخش از کتاب سرخ است بخوبی دیده می شود ، در این فرگرد تمامی جملات بجز دو سخن ، کلمات مرد و زن همراه هم آورده شده است آن دو جمله نیز یکی مربوط به مردان و دیگری در وصف زنان است ، این فرگرد را با هم می خوانیم :

فرگرد مردان و زنان کهن از کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ :

چو گرمای تن مردان و زنان کهن به آسمان پر کشید با یاد خویش اندیشه هواخواهان خود را گرما دهند .

مردان و زنان کهن در راه رسیدن به هدف ، یک آن هم نمی ایستند .

دودمان بی نیا و مردان و زنان کهن ، به هزار آیین اهریمنی گردانده می شود .

مردان و زنان کهن برآیند خوی و منش مردمان سرزمین خویش اند .

نگاه مردان کهن ایستا نیست آنها دورانهای آینده را نیز به خوبی می بینند .

رستاخیزهای اجتماعی بدون همراهی زنان شجاع غیر ممکن است چرا که زن پرچمدار وارستگی ، پاکی و از خودگذشتگی است .

پشتکار گوهر مردان و زنان فرهمند است .

بوی خوش بهشت در سخن زنان و مردان پاک نهاد جاریست .


نشريات مدرسه راهنمایی دخترانه شماره 3 - مشهد : حافظ عصر ما سهراب 1317426407_afson

در بین فلسفه های موجود ، حکمت اردیسم Orodism بیشترین توجه را به جایگاه زنان داشته است ، این جایگاه بشکلی مدون در کتاب سرخ آورده شده است . بسیاری به ما زنان خورده می گیرند که اغلب اردیست ها زنان هستند باید به کسانی که این حرفها را می زنند گفته شود وقتی بزرگترین فیلسوف تاریخ غرب یعنی فریدریش نیچه می گوید: « به سراغ زنان میروی، شلاق را فراموش مکن » !!! نباید انتظار داشته باشید ما زنان بدنبال چنین فلسفه های باشیم ، به نظر ما فلسفه اردیسم یک هدف انسانی را دنبال می کند از این روی دوستش داریم و علنی می گوییم ما اردیستیم .


منبع :
http://vancouver.subjectdone.com/t59-topic
ریحانه
ریحانه
گستره جهانی اردیسم Orodism

تعداد پستها : 1134
امتیاز : 194806
اعتبار : 120
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
العمر : 31

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد