دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
التبادل الاعلاني

http://i.yapx.ru/KWnnJ.jpg

Subscribe to by Email
المواضيع الأخيرة
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور الجزایر The philosophy of Orodism in Algeria
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:59 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا The philosophy of Orodism in Canada
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:58 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو The philosophy of Orodism in Peru
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:57 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیکاراگوئه The philosophy of Orodism in Nicaragua
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:56 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین The philosophy of Orodism in Argentina
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:55 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوسنی و هرزگوین The philosophy of Orodism in Bosnia and Herzegovina
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:39 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قرقیزستان The philosophy of Orodism in Kyrgyzstan
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:35 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ارمنستان The philosophy of Orodism in Armenia
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:33 am من طرف ریحانه

» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان The philosophy of Orodism in Guyana
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Emptyالسبت يوليو 24, 2021 2:32 am من طرف ریحانه

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 


جستجو
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ریحانه - 1134
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
baran - 977
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
نگین - 562
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
لیلا - 421
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
Parmida - 303
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
نوشین آریا - 197
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
aryan - 160
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
روزبه شریفی - 106
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
kami - 52
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 
سهیلا بخشی - 16
تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_rcapتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Voting_barتارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Vote_lcap 


تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ

2 مشترك

اذهب الى الأسفل

تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Empty تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ

پست من طرف ریحانه الأحد ديسمبر 04, 2011 3:31 am



تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ 111518


............................................................................................................

ارد بزرگ

...............................................................................................................


آنچه باعث شده است اندیشه های ارد بزرگ مورد توجه جوانان قرار گیرد میل به دگرگونی و تغییر است ارد بزرگ مسیر باروری ملی و بالا بردن جایگاه اجتماعی ایرانیان را در عرصه های داخلی و بین المللی عنوان می کند . او از تلاش بی وقفه در حوزه های گوناگون داخلی یاد می کند که در نهایت به دو تعبیر کاملا آشکار می رسد اول احترام به آزادی و سپس ارزش نهادن به خواسته های ملی است .
در بعد بین المللی او خواستار بهم ریختن شرایط ژئوپلتیک و ژئواستراتژیک حال حاضر ایران و منطقه است . او معتقد است نقشه قاره های جهان باید دگرگون شود و می گوید اروپا به خاطر پیشینه تمدنی خود که همان یونان باستان است توانست در قالب یک قاره کوچک اما کارآمد مسیر وحدت در حوزه های گوناگون را طی کند حال آنکه آسیا در دست دو حوزه چینی تباران و عربها تقسیم شده و حوزه تمدنی ایران باستان که از کشمیر تا مدیترانه است ناپدید و کم رنگ شده است . او معتقد است باید قاره ایی جدید به نام قاره کهن شکل گیرد که در برگیرنده حوزه تمدن ایران باشد تا ایران بتواند در آن قالب کارکردهای واقعی و تاریخی خویش را به نمایش بگذارد .
چنین خواستی و انجام آن گوشه گیری جوانان ایرانی را از بین می برد و خواسته های تجزیه طلبانه و منطقه گراییهای خرد و کوچک را کمرنگ می کند و موجب وحدت ملی می گردد .
ارد بزرگ همزمان با نظریه قاره کهن خود اندیشه تحقیر جهان از سوی دنیای غرب در قالب دهکده کوچک جهانی را نیز مورد نقد قرار داده و پایه های استدلالی آن را به چالش می طلبد و آشکار می نماید که این نظریه کاملا اشتباه و هدفمند از سوی دنیای غرب دنبال می شده است .
او نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان کانادایی را عامل نابود سازی خرده فرهنگ ها و اندیشه های سرزمین های دیگر در درون بافت فکری جهان غرب می داند .
او می گوید غربی ها بدین خاطر بر طبل دهکده کوچک جهانی می کوبند که تصور می کردند با جهانی سازی اینترنت و همچنین زبان خود و تسلط بر سیستم سخت افزاری آن می توانند کشورهای دارای ریشه های باستانی همچون ایران را به وادادگی فرهنگی و هضم شدن در درون فرهنگ تهی خویش وادارند . حال آنکه این اتفاق نتیجه ایی کاملا عکس را به همراه داشته و ما شاهد رشد و انتشار اندیشه های باستانی و دارای ریشه فکری هستیم ارد بزرگ در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه خود به برتری فرهنگ ایرانی بر اندیشه های مهاجم اشاره کرده است .
این سیر حرکتی و اندیشمندانه ارد بزرگ توانسته صدها هزار از وبلاگ نویسان ایران را همراه کند و در ضمن موجب فخر ملی گردد . از سوی دیگر اندیشه های او در کتاب آرمان نامه نیز توانسته خرد و آرمانهای تاریخی ایرانیان را زنده سازد .
این همه باعث شده است نسل امروز از وادی وحشتناک تصوف دور گشته و انرژی های جوانان ما را به بالفعل در آورد و این خود آینده ایی بسیار باشکوه برای ایران عزیز نوید می دهد {1}






پادشاه روشنفکران و اندیشمندان امروز ایران کسی نیست جز ارد بزرگ . او مرجع خرد و دانش کهن ایران زمین است . آغشته ایسم های فرنگی نشده و در عین حال از صوفی گری بیزار است نگاه او چنان که در نظریه قاره کهن اش دیده می شود سازنده و رو به جلو ست .

بسیاری از روشنفکران قرن حاضر ، رشد خود را مدیون مچ گیریها و انتقادات بی پایه و اساس از این و آن هستند حال آنکه ارد بزرگ به جای این اعمال همواره مسیر درست را نشان می دهد و هدفش ساختن است نه تخریب کردن .
او با سخنان و نظریاتش روح امید و زندگی را بر قلب و روح جوانان نسل امروز می دمد .
ارد بزرگ دوست داشتنی ترین متفکر و اندیشمند حال حاضر حوزه تمدنی ایران است بسیاری از جوانان هر روز سخنان او را برنامه زندگی خویش قرار می دهند این از بازخورد و نگاه آنان در حجم گسترده سایتها و انجمنها اینترنتی قابل مشاهده است نشریات در کشورهای فارسی زبان هم از مشتریان دائمی اندیشه های این خردمند بزرگ هستند .
چه چیزهای باعث شده است ارد بزرگ بدین پایه دوست داشتنی باشد ؟
آیا این اثر سخنان اوست که روان انسان را به هیجان می آورد و یا نظریه عالی او که خواستار جدا شدن قاره کهن از آسیا و اروپاست و قاره کهن ، که اندیشه ایرانی برآن حاکم است را از کشمیر و پامیر تا مدیترانه میداند؟
ویا اهمیت دادن وی به میهن پرستی و آزادیخواهی که آن را دو رکن رشد می داند؟
ویا دوستی نزدیک او و شهید احمد شاه مسعود ؟
و یا توجه بسیارش به ادب و اخلاقیات ؟
و یا رد نظریه دهکده کوچک جهانی و اعتقاد به اینکه در دنیای امروز برتری از آن فرهنگ های متعالی همچون اندیشه ایرانی است ؟
و یا کتاب آرمان نامه که حاوی اندیشه های اوست و به شدت مورد استقبال قرار گرفته است؟…

هر چه که هست اندیشه او گویای یک گام رو به جلو درعرصه فرهنگ و اندیشه ایرانیست .
علاقه بزرگان و مردم کشورهای فارسی زبان نسبت به او هم خود حدیثی مفصلی است . در سایت هوادران رییس جمهور تاجیکستان نام او را می بینید تا نمایندگان ارشد و حتی هیئت رییسه مجلس افغانستان و حتی هواداران رییسان جمهور گذشته افغانستان ، همه جا یاد و نام اوست . در ایران هم که از بزرگترین سایتهای اینترنتی حاضر تا وبلاگهای ساده همه جا با سخنان و اندیشه های او برخورد می کنید .

ارد بزرگ تمام این شهرت روزافزون خویش را مدیون همنوایی با تاریخ ، فرهنگ و مردم سرزمین خویش است . سرزمینی که به وسعت قاره کهن است .
نکته بارز عملکرد ارد بزرگ در آن است که به هیچ وجه خود را آغشته درگیریهای روزمره اجتماعی نمی کند و همواره همه را به نیک اندیشی و تحمل یکدیگر فرا می خواند .
این در حالی است که در همه جا از صوفی منشی جوانان انتقاد کرده و خواستار حرکت و جوشش نسل نوی ایرانی برای کسب افتخارات بی پایان است . {2}




اندیشمند و متفکر ایرانی که نظریات شگفت انگیز او موجب جلب و گرایش بسیاری از علاقمندان به علوم انسانی و بعضا علوم سیاسی شده است. ارد بزرگ به نوعی معمار است، او از آینده ایی سخن می گوید که می تواند ایران را به جایگاه اصلی خود باز گرداند. شاید مهمترین نظریه او یعنی قاره کهن خود به تنهایی بتواند بیشترین تغییرات را در سطح روابط خارجی ایران و ۱۹ کشور اطراف آن بوجود آورد. او به صراحت از تبانی شرق و غرب برای بلعیدن حوزه فرهنگی مرکز جهان (که ایران در قلب آنست) یاد کرده است نظریه او مبتنی بر سخن فردوسی است که می گوید سلم و تور دو فرزند فریدون که یکی بر غرب و دیگری بر شرق جهان حکومت می نمودند برای تصاحب سرزمین ایرج حاکم منطقه قاره کهن (نامیست که ارد بزرگ بر منطقه ای از کشمیر تا مدیترانه نهاده است) را می کشند. و او می گوید قاره کهن امروز توسط آسیا و اروپا بلعیده شده است. و چین با شروع بحث جاده ابریشم بدنبال افکار استعماری است حال آنکه این جاده، راه انتشار فرهنگ غنی ایران به شرق و غرب بوده است و نمونه آن افکار میترایزم و شاهنامه فردوسی ماست که هر دو را با جعل اسامی چینی ها از آن خود می دانند. او به ساختارهای سیاسی کشورهای محدوده قاره کهن نظری ندارد او همه را دعوت به همگرایی می کند او با دلایل بسیار ثابت می کند اگر این ۲۰ کشور دست در دست یکدیگر بگذارند ساختاری بسیار قدرتمندتر از اتحادیه اروپا خواهند یافت.

نقشی که ارد بزرگ برای ایران در قاره کهن قائل است نقشی فرهنگی و تاریخی نظیر یونان در اروپاست.
قاره کهن امروز اسیر آسیا و اروپاست.
تاریخ و فرهنگ در شرق به چین ختم می شود و در غرب به یونان.
یکی از وجوه جالب و بارز این نظریه ایجاد همگرایی بیشتر منطقه ایی است که خود موجب خلع سلاح تجزیه طلبان در سطح کشورهای منطقه می گردد.
ارد بزرگ با نظریه قاره کهن خود پرده از حقیقتی برداشته که تا کنون هیچ اندیشمندی به آن توجه نکرده بود .

ارد بزرگ (Orod Bozorg) اندیشمند برجسته فارسی زبان است که پیروان بسیاری در میان اهل اندیشه و دانش دارد . در تاجیکستان افکار او را همانند مادر تاجیکستان " گلرخسار صفی آوا " می دانند و در افغانستان او و احمدشاه مسعود را یک اندیشه و فکر مشترک می پندارند و دوستی نزدیک آن دو هم بر این باور افزوده است .
در نظریه " قاره کهن" ارد بزرگ ، پافشاری بسیار بر همگونی فرهنگ و تاریخ مشترک بیست کشور حوزه تمدنی ایران باستان می بینیم . ارد بزرگ در آنجا از استاد فردوسی یاد می کند . در داستان ایرج ، فزون خواهی شرق و غرب برای نفوذ در دایره تمدنی ایران دیده می شود . سلم و تور نماد این دو بخش هستند که برادر خویش ایرج را از پای در می آورند . متاسفانه دخالت های استعمار پیر انگلیس و پرورش افکار غلط باعث شده است که ایران باستان هزار پاره شود . پاکستان تاریخ خویش را از امویان و عباسیان آغاز می کند افغانستان و تاجیکستان هم که نیاز به گفتن ندارد آنسوی ایران در عراق ، سوریه و لبنان ، داستان وخیم تر و غمبارتر است .صحبت بر روی نظریات ارد بزرگ به تنهایی درست نیست چون او در درجه اول یک اندیشمند و مصلح اجتماعی است . اندیشه های او به شکل جملات بسیار حکیمانه و خلاصه شده بر سر زبانهاست . کتاب "آرمان نامه" ارد بزرگ امروز پر خواننده ترین کتاب ایران است .
هر چند مردم مشهد او را همشهری خویش می نامند اما در واقع اصالت او و خاندانش از شهر شیروان در شمال خراسان ایران است .
بیشترین دشمنان او در بین پشتون های افغانستان هستند که او و احمدشاه مسعود را از بانیان تغییر نام افغانستان به خراسان می دانند . علی احمد قندهاری از پشتونهای فعال افغان می گوید : نقشه شوم عوض کردن نام افغانستان به خراسان از زمان مسعود جنگ سالار بیشتر رواج پیدا نموده ، فکر می کنم نباید مانند صنف اولی ها با این فرزندان ناخلف افغانستان برخورد کنیم مقاله و تحریر های بسیاری نوشته شده اما فکر می کنم ریشه این حرفها از فریبخوردگان افکار آدمهایی مانند ارد بزرگ باشند باید سارنوالی و ستره محکمهً افغانستان جلو چنین حرکات ماجرا جویانه را بگیرند. محترمان باور کنید این آدم های مرفوع القلم که حرجی بر آنها هم نیست ، می خواهند قوم ما را نابود کنند این قلم ها به بیراهه میروند افغانستان را می خواهند با همه عقده شان از هم بپاشند.
علی احمد قندهاری در جایی دیگر با حمله به نوشته ایی از شقایق شاهی " که به دفاع از شخصیت احمدشاه مسعود و ارد بزرگ برخواسته بود " می نویسد : احمدشاه یک جنایتکار و خائن بود و جماعت در پرده نشین ارد بزرگ هم فکر می کنند قوم افغان بر می گردد به دونیم صدسال پیش و استانی از ایران می گردند .

متاسفانه جنگ های داخلی افغانستان موجب رشد افراطی گری قومی گشته و بدین گونه بسیاری از حرمت ها شکسته شده و آزاد مردانی همچون احمدشاه مسعود و ارد بزرگ مورد اهانت های بسیار قرار گرفته اند .

اما این تنش ها هیچ گاه نتوانست ارد بزرگ را از خط اصلی فکری خویش منحرف سازد او در نظریه کهکشان بزرگ اندیشه خود ،نظریه دهکده کوچک جهانی را رد می کند و آن را دست مایه دنیای غرب برای چنگ اندازی بسوی تمدنهای دیگر می داند . جهان غرب با استفاده از نظریه دهکده کوچک جهانی مک لوهان سعی نمود چنین وانمود کند که رهبری این دهکده را بر عهده دارد چون سخت افزار اینترنت و شبکه انتقال داده ها را در اختیار دارد حال آنکه با انتشار داده های فرهنگی ملل پیشرو ، تنها ابزاری شد برای تکثیر افکار بومی کشورهای دیگر .
در بخش پایانی نظریه کهکشان بزرگ اندیشه ، ارد بزرگ می نویسد : ( زمان رستاخیز اندیشه آدمیان فرا رسیده است پس برای پاسداشت داشته های خود باید بیشتر بدانیم ، براین باورم که نخبگان و اندیشمندان سرزمین من ایران می توانند پادشاهان کهکشان اندیشه فردا باشند. این سرزمین سرچشمه و رویشگاه اندیشه فرا است . در این ستیز بزرگ ، آنانی برنده اند که بن و پی استوارتری در دل تاریخ جهان داشته باشند و همچنین نو آوری و زایش همراه توده جوانان شان باشد . و سخن آخر آنکه : سرزمینی که فردوسی بزرگ را در دل تاریخ خویش دارد فرزندان برومند و خردمند برای این آورد و جنگ آسیم کم نخواهد داشت ).


چندی پیش در بخش آرمان نامه ارد بزرگ در پایگاه تاجیکستان برای دوست عزیزم قیوم نوشتم : وقتی از ارد بزرگ گفته می شود در یادم سیمای بانو گلرخسار صفی آوا نقش می گیرد . استادی در ایران و شاعر نامداری در تاجیکستان . یکی در عشق و یاد بدخشان و دوشنبه ، خجند و کولاب دیگری به یاد دماوند و شاهنامه و آرش .

حالا که قیوم شعری زیبا تقدیم ارد بزرگوار نمود من هم شعری از گلرخسار تقدیم آن مرد بزرگ و همه همزبانان گرامیم می نمایم .

! ایران عزیز من
از با ختر و سغد م ، از وُست ام و از زند م ، رُخّـا ن بدخشا نم ، وُلکا ن دما وندم
من هجرم و من وصلم ، من نسخه نی ام ، اصلم
فرهنگ شرر دارم ، خون رگ و پیوندم/ یک ذره ز خورشیدم
یک غنچه ز امیدم/ یک نوده ز ده بیدم
یک حلقه ز دربندم/ از میهن گلنا رم ، از گلخن گلخا رم
ایران عزیز من! ای جان عزیز من
ای میهن سبز مهر، ای شهرگ نبض شعر
ای دور به جان نزدیک، ای نور دل و دیده
ایران عزیز من! ای جان عزیز من
قانون تو انشا کرد، قانون سعا دت را/ جمشید تو بینا کرد، کاخ فرّ ملت را
تیر نظر آرش، در سینه نها ن دارم/ شهنا مه عالم ساز، از فضل کیان دارم
ما را به دل تنگت، ای یار به هم آور، صد بار تو را میرم، یکبار به هم آور
بر گلشن گلخندت ، بر فرق دما وندت/ گلخار نمی زیبد، گلنار به هم آور
...پیوند نیا کا نی ، پیوند دل و جا نی / ایران عزیز من/ ای جا ن عزیزمن
شعر از : بانو گلرخسار صفی آوا (Гулрухсори Сафӣ) پایگاه تاجیکستان {4}



برگرفته از : آریو بررزن ابراهیمی
http://aryou.blogfa.com/post-36.aspx
ریحانه
ریحانه
گستره جهانی اردیسم Orodism

تعداد پستها : 1134
امتیاز : 194806
اعتبار : 120
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
العمر : 31

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Empty رد: تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ

پست من طرف Parmida الأربعاء ديسمبر 14, 2011 6:03 pm


واکنش اردیست ها به وصیت نامه حکیم ارد بزرگ
حتما بخوانید

انجمن اردیست های شهر ونکوور پرجمعیت ترین شهر استان بریتیش کلمبیای کشور
کانادا

http://vancouver.subjectdone.com/t71-topic








متن کامل کتاب سرخ




تارنگار مردی از جنس خدا - ارد بزرگ Orod



فرگرد : فصل ، بخشی از کتاب





1. فرگرد آرمان
2. فرگرد عشق
3. فرگرد رنج و سختی
4. فرگرد گیتی
5. فرگرد سرپرست
6. فرگرد پیشوا
7. فرگرد کودکی
8. فرگرد سیاست
9. فرگرد مردان و زنان کهن
10. فرگرد برآزندگان
11. فرگرد اسطوره
12. فرگرد پدر ، مادر و فرزند
13. فرگرد فرمانروا
14. فرگرد انتخابات
15. فرگرد ریش سفید
16. فرگرد میهن
17. فرگرد سرآمدان
18. فرگرد پیران
19. فرگرد دشمنی
20. فرگرد تندرستی
21. فرگرد ادب
22. فرگرد باران
23. فرگرد بخشندگی
24. فرگرد گردن کشی
25. فرگرد ریشه ها
26. فرگرد راز
27. فرگرد رایزن
28. فرگرد باژ
29. فرگرد ساختار
30. فرگرد کوهستان
31. فرگرد پشیمانی
32. فرگرد بزرگداشت
33. فرگرد نامداری
34. فرگرد ستایشگر
35. فرگرد خود
36. فرگرد طبیعت
37. فرگرد بی باکی
38. فرگرد پیوند
39. فرگرد فریاد
40. فرگرد اندیشمندان
41. فرگرد آموزگار
42. فرگرد خرد و دانش
43. فرگرد آغاز
44. فرگرد پیمان
45. فرگرد بدگویی
46. فرگرد هنجارها
47. فرگرد خنده
48. فرگرد شایستگان
49. فرگرد هیچ
50. فرگرد آینده یک نظام سیاسی
51. فرگرد فروتنی
52. فرگرد بخت
53. فرگرد انتقام
54. فرگرد ترس
55. فرگرد خوار نمودن
56. فرگرد فریب
57. فرگرد آگاهی
58. فرگرد آدمی
59. فرگرد نابودی
60. فرگرد پیشرفت
61. فرگرد بردباری
62. فرگرد راه
63. فرگرد خویش
64. فرگرد سکوت و خموشی
65. فرگرد نگاه
66. فرگرد اندیشه
67. فرگرد سامان
68. فرگرد باور
69. فرگرد زیبایی
70. فرگرد دیگران
71. فرگرد تجربه
72. فرگرد ارزیابی و نقد
73. فرگرد کشور
74. فرگرد بد اندیش
75. فرگرد نادان
76. فرگرد آرامش
77. فرگرد کار
78. فرگرد تنهایی
79. فرگرد راستی و ناراستی
80. فرگرد اندیشه همگانی
81. فرگرد رسانه
82. فرگرد امید
83. فرگرد سخن
84. فرگرد تلاش
85. فرگرد فرهنگ
86. فرگرد اندیشه
87. فرگرد شکست
88. فرگرد جهان
89. فرگرد اشک
90. فرگرد سفر
91. فرگرد پندار
92. فرگرد استاد
93. فرگرد هنر
94. فرگرد روان
95. فرگرد ستیز
96. فرگرد آزادی
97. فرگرد همسر
98. فرگرد گذشت و بخشش
99. فرگرد خودبینی و غرور
100. فرگرد سرنوشت
101. فرگرد شادی
102. فرگرد غم
103. فرگرد گزینش
104. فرگرد آرزو
105. فرگرد توانایی
106. فرگرد صوفی گری
107. فرگرد دوستی
108. فرگرد اندرز
109. فرگرد اُرُد
110. فرگرد پرسش
111. فرگرد خردمند
112. فرگرد اینترنت
113. فرگرد زندگی
114. فرگرد ایران
115. فرگرد نوروز
116. فرگرد جشن
117. فرگرد آزادگان
118. فرگرد پرواز
119. فرگرد دانایی
120. فرگرد کارآفرین
121. فرگرد گروه
122. فرگرد شناخت
123. فرگرد پیروزی


Parmida
Parmida

تعداد پستها : 303
امتیاز : 186121
اعتبار : 84
تاريخ التسجيل : 2011-11-22
العمر : 30

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه

- مواضيع مماثلة

 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد