المواضيع الأخيرة
جستجو
أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ریحانه - 1134 | ||||
baran - 977 | ||||
نگین - 562 | ||||
لیلا - 421 | ||||
Parmida - 303 | ||||
نوشین آریا - 197 | ||||
aryan - 160 | ||||
روزبه شریفی - 106 | ||||
kami - 52 | ||||
سهیلا بخشی - 16 |
آژانس خبری بین المللی کوکچه : ازاندیشه های تغییر نام افغانستان به خراسان !
3 مشترك
دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy :: گستره جهانی بزرگترین فیلسوف جهان :: خبرگزاریها ، سایت های خبری
صفحه 1 از 1
آژانس خبری بین المللی کوکچه : ازاندیشه های تغییر نام افغانستان به خراسان !
این یک حقیقت روشن است، که هویت یک ارزش است ، چیستی این ارزش درشئ ،کیفیت ودرانسان اصالت ومعرفت است. معرفت همان شناخت وآگاهی مااز جهان هستی است که گوهرهویت فرهنگی واصالت کسبی ما را می سازد .
هویت فرهنگی درحقیقت شناسنامه ، افتخار، عزت ، غرور، مقام ومنزلتی است که شایسته سالاری ما را در پهلوی دیگر ملل جهان به نمایش می گذارد .
میراث علم ومعرفت باستانی آریائیان وفرهنگ همه شمولی که در حوزه تمدنی خراسان زمین بزبان فارسی ابداع شده ، آفریده وتکامل یافته ازارزشی برخورداراست که جایگاه هویت فرهنگی مارا درسطح ملی ، منطقه وجهان برجسته می سازد .
این رسالت همه رهروان راه صلح ، آزادی واهل بصیرت کشورما وفارسی زبانان است که اهمیت زبان فارسی وگسترش معارف و فرهنگ اصیل باستانی این مرزبوم را گرامی بدارند و آگاهانه درراه احیاء و حفظ مفاخر گذشته ، رشد وشکوفایی این هویت خراسانی تلاش نمایند.
زیرا ما بدون از این هویت ، به جز اجیران وسربازان خشونت پیشه ای در خدمت سرمایه جهانی و دهقانان مشتغل به کشت خشخاش وتفنگ بدستان مواد مخدر ، بیش ازاین دیگر حیثیت واعتباری داشته نمی توانیم .
ما که بارها از اهمیت وارزش هویت ملی خراسانی سخن گفته ایم اعتبار سخن ما در این ماهیت نهفته است که راهبرد تحقق استراتژی تأمین صلح و ثبات وحفظ عزت و احترام ما فقط بربنیاد چیستی ارزش معرفت فرهنگی حوزه تمدنی خراسان امکان پذیر است . همین معرفت علمی ، ادبی ، حکمت و عرفان خراسان بوده و هست که هویت فرهنگی همه ساکنان افغانستان امروز و خراسان پر افتخارفردا را می سازد .
به بینیم که نقش هویت فرهنگی در تعیین مقام ، اعتبار و اعتماد شخص تا کدام حد تعیین کننده است . بگونه مثال اگر هویت فرهنگی وحقوق شهروندی آمریکائی بارک اوباما رئیس جمهوری منتخب آمریکا را از وی بگیریم در آن صورت او جز یک کینیایی افریقائی که تمام عمر با فقر دست و گریبان خواهد بود چیز دیگری به وی باقی نمی ماند . اما زمانیکه درشهرت مکمله وشخصیت حقوقی و حق شهروندی بارک اوما هویت آمریکائی که تبلوری از فرهنگ عالی معرفت اروپائیا ن و آمرکاییا ن باشد ، دیدیم که 72 در صد سفید پوستان و نزدیک به صد در صد سیاهپوستان آمریکائی در انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به اعتبار این هویت آمریکائی بودنش به بارک اوباما رای اعتماد دادند واو به بر پایه همین آرای مردم امریکا به اریکه قدرت جهانی تکیه توانست .
هدف از تذکرمثال فوق راجع به نقش سازندۀ هویت فرهنگی درشخصیت رئیس جمهوری آمریکا اینست که ما نیزبا راهکرد بازدارنده فراگیرنسبت به هویت فرهنگ باستانی و اهمیت وارزش علمی خود ما اندیشه نمائیم وبا اتکاء به آن معرفت ، درهمکاری وپیوند مشترک متقابل با معرفت جامعه بشری درکشورخویش آیندۀ درخشان و فارغ از درد ورنج را ایجاد کنیم .
هموطنان گرامی زمانیکه فرهنگ و معرفت باستانی ما ، به جهان بشریت " رفتار نیک، گفتار نیک و کردارنیک " را می آموخته اند وآن فرهنگ الگو و نمونه اعجاب آوری برای صلح ، آزادی و همبستگی بشریت بود . در آن زمان برخی از اجداد این صاحبان سرمایه جهانی هنوز در مغاره ها بشکل گله یی زندگی بدوی را سپری می کردند.
اما به ما فرزندان بافرهنگ پیشدادیان تاریخ باستان ، چه رخداده که حالا منتظر دستور اینیم که مجامع بین المللی گویا جامعه انسانی را برای ما می سازنند .
نه خیر ! نیروی سازندۀ جامعه انسانی در میهن ما ، مردم ما درروشنائی فرهنگ باستانی پرعظمت خود ما ریشه های تاریخی دارد .
عظمت فرهنگی تکامل پذیرحوزه تمدنی خراسان جهان بینی علمی ، عرفانی ، اخلاقی، ادبی و انسانی ایست که نیاز های معنوی و مادی حیات اجتماعی مردمان این خطۀ باستانی را با همکاری متقابل دست آورد های معرفت بشری بسوی پختگی و کمال رهبری می کند .
چند نمونه ای را از این دانش انسانی ، جهت وضوح ادعای ما به خوانش می گیریم :
1 ـ شناخت مقوله « شادی » وپیوند این ارزش حیاتی با « دیدار انسان » را که تبلوری از باهم بودن پهلوی هم بودن برای هم بودن را در مناسبات اجتماعی بیان می کند « رودکی بزرگ » در یک مصراع آنرا به جهان بشریت تقدیم مینماید :
هیچ شادی نیست اندر این جهان
بهتر از دیدار روی دوستان
این است تشخیص ارزش عشق وعشق ورزی به همنوع واینست فرهنگ انسانیت .
2 ـ همچنان شناخت ارزش حرمت انسانی ومعرفی هنجار وسبک همگرائی و همآیشی و همبستگی بشری را در گفتار سعدی مطالعه می کنیم :
بنی آدم اعضـای یکـــدیگــــرنــد
کــه در آفرینش زیک گـــوهـرند
چــوعضوی بدرد آورد روزگـار
دگــرعضـوها را نمــاند قـــــرار
توکــزمحنت دیگـــران بی غمی
نشـــاید کـــــه نامـت نهـــند آدمی
اینست معرفی اندیشه هومانیزم جهانی ، اینست آموزش ارزش همدردی ودلسوزی وهمکاری واینست شناخت اصالت و نجابت انسان .
3 ـ عبدالرحمان جامی دراثر نفحات الانس صفحه 459 خویش راجع به درک معرفت ووسعت دید بالای مولانا جلال الدین بلخی می نویسد : پدر مولانا بهاء ولد فرزند خود را در کودکی چنین توصیف میکند:
" جلال الدین محمد در شهر بلخ شش ساله بود که روز جمعه با چند کودک دیگر بر بام های خانه های ما سیر می کردند. یکی ازان کودکان بادیگری گفته باشد که بیا از این بام برآن بام بجهیم ! جلاالدین محمد گفته است : این نوع حرکت از سک و گربه وجانوران دیگر می آید . حیف باشد که آدمی به اینها مشغول شود . اگر در جان شما قوتی هست ، بیائید تاسوی آسمان پریم ! " این اندیشه طفولیت خویش را سالهای پس از آن در غزلی چنین می آورد :
مــازبالائـــیم وبالا مــیرویم
مازدریائـــیم دریا مــــیرویم
ماازآنجـا و از اینجا نیستــیم
مـا زبیجـائــیم وبیجـا مـیرویم ...
مولانا در این غزل آرامش و سعادت انسان را در رهائی از وابستگی های دست و پا گیر زندگی می داند . وسیرتکامل اندیشه را به سمت کمال دعوت می کند . نزد او پرواز بسوی تعالی ، خروج از محدودیتها و کشف راز های حقایق است .
هزاران نمونه ء دیگر ازاین دست وجود دارد که گهرهای پرارزش معرفت فرهنگ ناب صلحخواهانۀ آریاییان وخراسانیان را به جهان بشریت شایسته معرفی و بیان می نماید ، که باتأسف شامل بحث ما نمی باشد .
برعکس آموزش فرهنگ صلح و همبستگی انسانی خراسانیان ، تاریخ بشریت شاهد زندۀ سیاست های متعرضانه وجنگجویانه ضد انسانی استعمار نو وکهنه در قاره ها بوده است . و قدرت های بزرگ سرمایه جهانی « بانیرنگ تبلیغ تمدن » بوسیله فرهنگ زور و خشونت پیوسته شیره و شربت کشورهای ضعیف را کشیده اند . وبویژه برنامه سیاسی نهاد های سرمایه در خاورنزدیک و میانه که ذخیره گاه انرژی و مواد خام زیرزمینی می باشد آشکارا بدنبال تأمین ثبات وتحقق حقوق بشر وایجاد جامعه مدنی در این منطقه نیستند. بل در گذشته وحال برای دسترسی به منابع طبیعی وانرژی می جنگند.
ازاینرو انتخاب کشورما افغانستان به مرکز رهبری سیاست خون و خشونت ومیدان مبارزۀ تروریستان بین المللی وتولید مواد مخدراز جمله راهکار های پلان شده از جنس این جنایت است .
در قرن دوم هجری ما خراسانیان ملتی بودیم سربلند دارای حاکمیت و استقلال ملی واستاده برزمین وبستر زبان فارسی . به فرهنگ پرعظمت باستانی افتخار میکردیم که در تحت رهبری ابو مسلم خراسانی از بوتۀ شکست برآمده بود . اما با گذشت زیاده ازیک هزارو دوصد و پنجاه سال اکنون نه حکومت ملی داریم و نه استقلال سیاسی .
علت اساسی این مشکل سیاسی که ما با گذشت صد ها سال هنوز هم در مرحله قبیله سالاری وزمینداری اربابی گیر مانده ایم وبسوی تعالی پیشرفت و حیات انسانی به کندی حرکت میکنیم و به تأمین استقلال سیاسی و ایجاد حاکمیت ملی توفیق نیافته ایم ، درچه نهفته است؟ . این واقعیت تلخ کاملا آشکار است که این دشواری درسیاست مستبدانۀ محافل حاکمه وابسته به استکبار بین المللی ، به نبود خود ارادیت وعدم شناخت و توجه عینی به ارزش فرهنگ باستانی ونداشت همبستگی و همآیشی ملی در این سرزمین نهفته است وهیچگونه توجیهه دیگری ندارد .
پیام ما به مردم شرافت مند خراسان وبه صورت مشخص به ازبکا ن ، افغانان ، ترکما نان ، هزاره گان ، تاجیکا ن و دیگر اقلیت های ملی ومذهبی برابر حقوق ساکن کشور ، این است . که منتظر طرح استراتژی جدید وکهنه این رئیس جمهور و آن شخص دیپلومات های غربی و شرقی نباشیم . زیرا هدف اساسی همه فزونی سفره هفت سین برای خود ایشان ، کشور و ملت ایشان است .
ادامه چنین سیاست های دنباله روانه و غیر مسؤولانه محافل حاکمه عاری از هویت فرهنگی ووابسته به غیر وبه قدرتهای بیگانه ، در جریان دو صد سال اخیر نتیجه اش اینست که هنوز ما اختیار سرنوشت کشور خویش را نداریم . زیرا جامعه جهانی درچنین شرایط تحمیل شده دود وباروت ، برنامه خود را تحقق می بخشد واستفاده خود را می برد .
اما دست اندرکاران سیاست و قدرت در افغانستان درچنین شرایطه حاد بحای اینکه بصفت فرزندان صادق ودلسوز این سرزمین به منافع کل جامعه اندیشه نمایند وبادرک دقیق از استراتژی سیاسی غرب راهبردی سیاسی صلح وثبات برای وطن خویش را تدوین ـ ومنافع ملی و منطقوی را ضمانت وبه اجرا گذارند. برخلاف گروهی تحت نام طالبان گویا مخالفین دولت مراتب وطن دوستی خود را درتولید مواد مخدر ، برادر کشی وفرهنگ ستیزی وزن ستیزی و محو زیر ساخت های مادی و معنوی کشور ، . به نمایش می گذارند .
و گروه دیگری تحت نام رهبران سیاسی حاکمیت و قدرت که تاکنون دست آورد های هفت ساله شان 40 هزار نفر کشته وهزاران نفر زخمی وریکورد 95 در صد تولید هیروئین جهان وزیاده از 60 در صد مردم بیکار وصدها هزار خانواده فقیر دردمند ومعتاد ...وغیره . وغیره می باشد .
هردو گروه منحیث قصابان مسلکی در این کشور بی صاحب ، با کارد های تیز خویش مشغول بریدن پرچه گوشتی ،از جسم گاو بیمارحاکمیت غلتیده به خون شهروندان این کشور ، می باشند .
طرحهای راهبردی سیاسی ایکه کشورما را بسوی خود گردانی ملی ، صلح ، ثبات ، ایجاد، حاکمیت قانون ، تأمین استقلال ملی ، آزادی و همبستگی ملی می کشاند وفرهنگ باستانی مارا همیشه از تعرض محافل حاکم مهاجم و فرهنگ ستیز نجات می بخشد وحیات پرسعادتی را برای همه مردم ما نوید می بخشد عبارت اند از :
یک ـ آوردن تغییرات اساسی در قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به نفع انسان و آزادی وصلح و تأمین تعادل حقوق شهروندی.
دو ـ تطبیق راهبرد سیاسی « تغییرنام افغانستان به خراسان » و واپسگیری هویت ملی در کشورمان.
سه ـ شناسایی خط دیورند بمثابه مرز مشترک میان پاکستان و افغانستان و ایجاد صلح در منطقه.
چهارـ تسجیل زبان فارسی در قانون اساسی : بمثابه یگانه زبان رسمی سراسری و تفاهم ملی ، زبان علم ، اقتصاد ، سیاست وفرهنگ وادبیات و نفی قاطع سیاست چند زبانی درافغانستان .
پنج ـ ایجاد نظام سیاسی پارلمانی که براصل تفکیک قوای سه گانه در تعادل متوازن قدرت متجلی می گردد.
شش ـ انتخابی بودن رؤسای ولایات ، حکومتی هاو علاقه داری ها وشوراهای نواحی ارگان های محلی قدرت واداره دولتی .
هفت ـ عملی نمودن سرشماری دقیق نفوس وتوزیع شناسنامۀ شهروندی خراسانی بی غرضانه وصادقانه و شفاف تحت نظارت ملل متحد وسایر نهاد های اجتماعی بیطرف ملی و جهانی .
ـ اگراین طرحهای استراتژی صلح وبرخی از مسائل دیگریکه درراه حل اساسی مسئله ملی در افغانستان خدمت میکنند تحقق حاصل نه نماید . هیچگاه جامعه بسوی ملت سازی و همجوشی ملی و هویت سازی ملی حرکت نخواهد کرد. ومعامله گران محافل حاکم وابسته به غیربا حمایت نهاد های سرمایه جهانی در چهره رهبران دولت واپوزیسیون تفنگدارطالبی سالهای طولانی دیگراقتصاد و سیاست و فرهنگ کشورپدری ما را در دستان چپاولگرانه خود خواهند نگهداشت . و کشوررا بسوی فقر بیکاری بیسوادی جنگ و خشونت پیوسته سوق خواهندکرد . وانشقاق ملی ، دشمنی های عقیدتی ، سمتی و لسانی وچندگانی را جهت تحکیم حاکمیت بربار صفت شؤونیزم تک تباری خــویش تقویت خواهند بخشید .
خواست اخلاقی ما از نسل دگر اندیش طرفدار صلح وثبات واز کشور های فارسی زبان منطقه وجهان و مجامع بین المللی اینست که از داعیه صلح وآزادی در این سرزمین دفاع نمایند .
زیرا اندیشه های انسانی آزادی مردمسالاری ترقی وآرمانهای صلح ودوستی وهمبستگی ملی امنیت و ثبات را در کشور و منطقه ضمانت می کند هوا داران نهضت دموکراتیک به هر وسیلۀ که می شود ودر هر کجای دنیا که واقع اند این اهداف رابه گوش توده های تشنه به صلح برسانند و راه را بسوی یک نظرخواهی عمومی وسراسری در افغانستان برای خود گردانی ملی ملت خراسان مساعد گردانند.
برادران گرامی ما مردمان بی سلاح و صلح خواه هستیم . سلاح ما فرهنگ ما زبان مشترک ما وادب وعلم ومعرفت ما است . بکارگیری عاقلانه این سلاح معنوی ، تنویروروشن ساختن اذهان مردم ما وجهان از حقایق تاریخ معاصر افغانستان میتواند آهسته آهسته راه فروریختن دیوارسست وبی بنیادقدرت انحصاری محافل حاکمۀ تک محور و وابسته به بیگانگان را ، به خراسانیان صلحجو وآزادمنش روشن وهموارکندبه امید طلوع خورشید خراسان درخانۀ هر شهروند این سرزمین مستعد به تکامل ما.
شاد و موفق باشید
بصیر کامجو ـ آلمان
می 2009 میلادی
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تغییر نام افغانستان به خراسان می توانید به کتاب :
(( نقش احمدشاه مسعود و ارد بزرگ در تغییر نام افغانستان ))
مراجعه کنید
احمد شاه مسعود و ارد بزرگ Ahmad Shah Massoud & Orod Bozorg
نقش ارد بزرگ و احمدشاه مسعود در تغییر نام افغانستان به خراسان
فرمت : pdf
حجم : 841 کیلوبایت
تعداد صفحات : 130 صفحه
اینجا دانلود کنید
و در آدرس زیر می توانید متن کامل کتاب را بخوانید :
http://khorasanpahnaavar.blogsky.com/1387/11/01/post-14
برگرفته از :
http://kokchapress.com/index.php?option=com_content&view=article&id=9144:1389-03-27-12-15-31&catid=266:1389-03-18-20-29-15&directory=3
نگین- گستره جهانی اردیسم Orodism
- تعداد پستها : 562
امتیاز : 195396
اعتبار : 60
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
رد: آژانس خبری بین المللی کوکچه : ازاندیشه های تغییر نام افغانستان به خراسان !
حکیم ارد بزرگ از زبان دیگران :
احمد شاه مسعود می گوید :
من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .
بی نظیر بوتو می گوید :
ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .
دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :
ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.
فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :
چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.
شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :
اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .
الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در ژنو) می گوید :
در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .
نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :
بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ"
مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :
درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ..
و البته خودم
باران :
حکیم ارد بزرگ را دوست دارم چون کتاب سرخ او را دوست دارم چون او داناترین است .
baran- تعداد پستها : 977
امتیاز : 193613
اعتبار : 78
تاريخ التسجيل : 2011-09-28
العمر : 31
آدرس پستي : Geneva
رد: آژانس خبری بین المللی کوکچه : ازاندیشه های تغییر نام افغانستان به خراسان !
جایگاه زن در فلسفه اردیسم
تقریبا در تمام جملاتی که از "حکیم ارد بزرگ" Orod Bozorg در کتاب سرخ جمع آوری شده است هر جا نامی از مرد برده می شود نام زن هم هست . نمونه شاخص این توازن در "فرگرد مردان و زنان کهن" که نهمین بخش از کتاب سرخ است بخوبی دیده می شود ، در این فرگرد تمامی جملات بجز دو سخن ، کلمات مرد و زن همراه هم آورده شده است آن دو جمله نیز یکی مربوط به مردان و دیگری در وصف زنان است ، این فرگرد را با هم می خوانیم :
فرگرد مردان و زنان کهن از کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ :
چو گرمای تن مردان و زنان کهن به آسمان پر کشید با یاد خویش اندیشه هواخواهان خود را گرما دهند .
مردان و زنان کهن در راه رسیدن به هدف ، یک آن هم نمی ایستند .
دودمان بی نیا و مردان و زنان کهن ، به هزار آیین اهریمنی گردانده می شود .
مردان و زنان کهن برآیند خوی و منش مردمان سرزمین خویش اند .
پشتکار گوهر مردان و زنان فرهمند است .
بوی خوش بهشت در سخن زنان و مردان پاک نهاد جاریست .
در بین فلسفه های موجود ، حکمت اردیسم Orodism بیشترین توجه را به جایگاه زنان داشته است ، این جایگاه بشکلی مدون در کتاب سرخ آورده شده است . بسیاری به ما زنان خورده می گیرند که اغلب اردیست ها زنان هستند باید به کسانی که این حرفها را می زنند گفته شود وقتی بزرگترین فیلسوف تاریخ غرب یعنی فریدریش نیچه می گوید: « به سراغ زنان میروی، شلاق را فراموش مکن » !!! نباید انتظار داشته باشید ما زنان بدنبال چنین فلسفه های باشیم ، به نظر ما فلسفه اردیسم یک هدف انسانی را دنبال می کند از این روی دوستش داریم و علنی می گوییم ما اردیستیم .
منبع :
http://vancouver.subjectdone.com/t59-topic
تقریبا در تمام جملاتی که از "حکیم ارد بزرگ" Orod Bozorg در کتاب سرخ جمع آوری شده است هر جا نامی از مرد برده می شود نام زن هم هست . نمونه شاخص این توازن در "فرگرد مردان و زنان کهن" که نهمین بخش از کتاب سرخ است بخوبی دیده می شود ، در این فرگرد تمامی جملات بجز دو سخن ، کلمات مرد و زن همراه هم آورده شده است آن دو جمله نیز یکی مربوط به مردان و دیگری در وصف زنان است ، این فرگرد را با هم می خوانیم :
فرگرد مردان و زنان کهن از کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ :
چو گرمای تن مردان و زنان کهن به آسمان پر کشید با یاد خویش اندیشه هواخواهان خود را گرما دهند .
مردان و زنان کهن در راه رسیدن به هدف ، یک آن هم نمی ایستند .
دودمان بی نیا و مردان و زنان کهن ، به هزار آیین اهریمنی گردانده می شود .
مردان و زنان کهن برآیند خوی و منش مردمان سرزمین خویش اند .
نگاه مردان کهن ایستا نیست آنها دورانهای آینده را نیز به خوبی می بینند .
رستاخیزهای اجتماعی بدون همراهی زنان شجاع غیر ممکن است چرا که زن پرچمدار وارستگی ، پاکی و از خودگذشتگی است .
پشتکار گوهر مردان و زنان فرهمند است .
بوی خوش بهشت در سخن زنان و مردان پاک نهاد جاریست .
در بین فلسفه های موجود ، حکمت اردیسم Orodism بیشترین توجه را به جایگاه زنان داشته است ، این جایگاه بشکلی مدون در کتاب سرخ آورده شده است . بسیاری به ما زنان خورده می گیرند که اغلب اردیست ها زنان هستند باید به کسانی که این حرفها را می زنند گفته شود وقتی بزرگترین فیلسوف تاریخ غرب یعنی فریدریش نیچه می گوید: « به سراغ زنان میروی، شلاق را فراموش مکن » !!! نباید انتظار داشته باشید ما زنان بدنبال چنین فلسفه های باشیم ، به نظر ما فلسفه اردیسم یک هدف انسانی را دنبال می کند از این روی دوستش داریم و علنی می گوییم ما اردیستیم .
منبع :
http://vancouver.subjectdone.com/t59-topic
ریحانه- گستره جهانی اردیسم Orodism
- تعداد پستها : 1134
امتیاز : 204686
اعتبار : 120
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
العمر : 32
مواضيع مماثلة
» سایت آژانس خبری بین المللی کوکچه : سخنان ماندگار و ارزشمند
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : در رسای بزرگان پنجشیر و شیروان
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود و گلرخسار صفی آوا
» سایت آژانس خبری بین المللی کوکچه : ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود و گلرخسار صفی آوا
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : احمد شاه مسعود ، آن چشمهای عمیق و درخشان و مهربان
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : در رسای بزرگان پنجشیر و شیروان
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود و گلرخسار صفی آوا
» سایت آژانس خبری بین المللی کوکچه : ارد بزرگ ، احمدشاه مسعود و گلرخسار صفی آوا
» آژانس خبری بین المللی کوکچه : احمد شاه مسعود ، آن چشمهای عمیق و درخشان و مهربان
دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy :: گستره جهانی بزرگترین فیلسوف جهان :: خبرگزاریها ، سایت های خبری
صفحه 1 از 1
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد
السبت يوليو 24, 2021 2:59 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور کانادا The philosophy of Orodism in Canada
السبت يوليو 24, 2021 2:58 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور پرو The philosophy of Orodism in Peru
السبت يوليو 24, 2021 2:57 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور نیکاراگوئه The philosophy of Orodism in Nicaragua
السبت يوليو 24, 2021 2:56 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور آرژانتین The philosophy of Orodism in Argentina
السبت يوليو 24, 2021 2:55 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور بوسنی و هرزگوین The philosophy of Orodism in Bosnia and Herzegovina
السبت يوليو 24, 2021 2:39 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور قرقیزستان The philosophy of Orodism in Kyrgyzstan
السبت يوليو 24, 2021 2:35 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور ارمنستان The philosophy of Orodism in Armenia
السبت يوليو 24, 2021 2:33 am من طرف ریحانه
» بازتاب فلسفه اُرُدیسم در کشور گویان The philosophy of Orodism in Guyana
السبت يوليو 24, 2021 2:32 am من طرف ریحانه