دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
التبادل الاعلاني

http://i.yapx.ru/KWnnJ.jpg

Subscribe to by Email
المواضيع الأخيرة
»  چه غم انگیز و رنج آور خواهد بود هنگامی که یک شیر وادار شود بسان یک گوسفند رفتار کند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 8:03 am من طرف ریحانه

» هر چه بلند پروازتر باشیم، به رازهای کمتری بر می خوریم. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 8:02 am من طرف ریحانه

» نظام آموزشی که در آن تشویق جایی ندارد، بیمار و بی ارزش است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:55 am من طرف ریحانه

» شیک بودن خوب است، اما فاخرتر از آن، با ادب بودن است. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:55 am من طرف ریحانه

» همراهان و هم آوایان، مهر و زیبایی زندگی هستند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:54 am من طرف ریحانه

» آنانی که همیشه در آرامش هستند، لاابالی ترین آدم هایند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:53 am من طرف ریحانه

» پیران جهان دیده، بارها و بارها، افول زندگی آدمیانی که ریشه پولشان ناپاک است را دیده اند. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:53 am من طرف ریحانه

»  خردمندی در درست مصرف کردن ما دیده می شود. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:52 am من طرف ریحانه

» لباس فاخر، چشم افراد ظاهر بین را پر می کند، اما خرد و کمالی به بار نمی آورد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Emptyاليوم في 7:33 am من طرف ریحانه

تدفق ال RSS


Yahoo! 
MSN 
AOL 
Netvibes 


جستجو
 
 

نتائج البحث
 


Rechercher بحث متقدم

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
ریحانه - 1048
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
baran - 936
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
نگین - 523
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
لیلا - 365
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
Parmida - 282
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
نوشین آریا - 197
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
aryan - 144
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
روزبه شریفی - 89
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
kami - 52
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 
سهیلا بخشی - 16
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_rcapسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Voting_barسایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Vote_lcap 


سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان

اذهب الى الأسفل

سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Empty سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان

پست من طرف نگین في الإثنين أغسطس 29, 2011 6:04 am


اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان

- میانه روی لشگر عقل ؛
« امام کاظم (ع) : در وصیت نامه ای به هشام یکی از لشگریان عقل را میانه روی از لشگریان جهل زیاده روی است.»4

2- بخشش وترحم اسراف کار هم مذموم است :
« حضرت امیر (ع) : زیاده روی و اسراف مکن زیرا بخشش ( اسراف کار مورد ستایش نیست و تنگدستی او هم مورد ترحم واقع نمی شود»

3- میانه روی باعث پایداری نعمت می شود :
» امام موسی بن جعفر (ع) : به کسی که در زندگی میانه روی و قناعت کند نعمت او باقی می ماند و آنکه با تبذیر و اسراف زندگی کند ، نعمتش از بین می رود »6

4- زیاده از حد اسراف است :
« امیرالمؤ منین (ع) : هر چیزی بیشتر از اقتصاد ( میانه روی ) اسراف است »7
علاوه بر این در سخنان گوهر بار ائمه و ائلیاء الهی (ع) اسراف و زیاده روی به عنوان عوامل تباهی مال و ثروت و از بین رفتن برکت و مقدمه و زمینه فقر و تنگدستی یاد شده است.

قناعت فضیلت بزرگان :
در کنار بحث اسراف که همواره در اسلام مورد مذمت قرار گرفته مسئله قناعت از جمله ی خصلت ها و ویژگی های ارزشمند برای یک مسلمان بشمار می رود، و همواره مورد توجه اسلام و اولیاء دین قرار گرفته است. در فرهنگ اسلامی صفت قناعت از جمله صفات فاضله و اخلاق حسنه و از آن بعنوان وسیله ای که سعادت ابدی آدمی را به دنبال داشته است بی تردید جای گرفتن قناعت در فرهنگ اسلامی و ترویج آن توسط بزرگان اهل فن صرف نظر از جایگاه علمی و تأثیرات شگرفی که در زندگی آدم ها دارد موضوعی کاملاً تثبیت یافته ی تجربی است که آدمی همواره عدم رعایت آن را از دست دادن فرصت ها و داشته های خویش به تلخی تجربه نموده است.
این تجربه آن زمانی تلختر و کشنده است که آسیب زدگی اجتماع و زندگی مردمان بعلت قناعت ناپذیری و گرایش به اسراف و تبذیر باشد.

امام باقر (ع) می فرماید :
« هر که قناعت کند به آنچه که خدا به او می دهد، غنی ترین مردم است ».
در بسیاری از کتب اخلاقی خو گیری نفس انسان با صفات برجسته اخلاقی نقطه آغاز حرکت انسانی به سمت کمال حقیقی آسمانی بشمار می آید.
از جمله این صفات برجسته، قناعت پذیری و قانع بودن به موهبت های خداوند ی است. در حقیقت علمای اخلاق در کنار بیان فضیلت های قناعت ، روش های تحصیل این صفت پسندیده مورد بحث و بررسی دقیق قرار داده اند و به صورت مفصل به این امر پرداخته اند.
بر این اساس در می یابیم که در آموزه های دینی ما علاوه بر اینکه مسئله قناعت و صرفه جویی یک مسئله تأثیر گذار در جامعه به حساب می آید به ابعاد اجتماعی آن نیز پرداخته شده و بعنوان یک فضیلت همواره مورد تشویق قرار گرفته است.
به هم پیوستگی اجتماع و اثر پذیری تغیرات زندگی مردم بر یکدیگر و ضرورت ، گریز از آسیب های طبیعی و غیر طبیعی و نیز در نظر گرفتن نیاز های روز مره و آینده زندگی نیاز آدمی را به رعایت فرهنگ قناعت صد چندان می کند.
صرفه جویی و قناعت در ابیات و هنر ایرانی :
ادباء ، شعرا، هنرمندان ایرانی در طول تاریخ به لحاظ دغدغه های فراوان از پیامد های اسراف سخنان فراوانی را در این زمینه به یادگار گذاشته اند. سعدی شاعر شیرین سخن ایران در کتاب بوستان سعدی از بدی اسراف و تشویق به صرفه جویی چنین آورده است.
چو کم خوردن طبیعت را .

راه های مبارزه با اسراف :
الف ) استفاده از ظرفیت های دینی عمومی :
مردم ایران بعلت پیوند با دین و مظاهر مقدس دینی که دارند بخوبی سنت های نهادینه شده را می پذیرند و بر آن می گمارند.
بیان و آیات قرآن کریم و احادیث نورانی معصومین علیه السلام در مذهب اسراف و ترغیب به صرفه جویی بهترین راه کارعمومی سازی و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی و پرهیز از اسراف است .
ب ) باز نگری وقایع تاریخی و رخدادهای طبیعی :
به تصویر کشیدن سرانجام اسراف کاران در همه طبقات اجتماعی و پیوند آنها با اتفاقات طبیعی از جمله عوامل باز دارنده اسراف گرایی و سوق دادن جامعه به سمت و سوی قناعت و صرفه جویست بی گمان در این قسمت بیشترین نقش را رسانه های جمعی بویژه رادیو و تلویزیون می تواند ایفا نماید.
ج ) ارتباط بخشی بلایای طبیعی به موضوع اسراف :
به نظر می رسد مسائلی نظیر کم آبی ، خشکسالی و ................ بهترین دلایل اثبات بدی اسراف و مفید بودن قناعت در زندگی روزمره است. برای مبارزه با اسراف و ترویج مصرف صحیح، به ریشه ها باید استناد در این میان خود خشکسالی و کم آبی و .......................
دلیل بسیار خوبی برای وادار نمودن جامعه به اهتمام در قناعت و صرفه جویی است. البته غافل نمائیم ناهماهنگی عملکرد برخی دستگاه های فرهنگی خاصه صدا و سیما با گفتار ها و تذکرات دلسوزان خود عامل مهم در بی توجهی به مصرف درست و گرایش به اسراف و ریخت و پاش های غیر ضروری می باشد. به عنوان مثال با وجود این همه تبلیغ از مد گرایی و تجمل گرایی با صرفه جویی و نهادینه ساختن فرهنگ آن در جامعه بهیچ عنوان سازگاری ندارد و اسراف از پائین ترین مرتبه شروع .

کتاب بوستان سعدی از بدی اسراف و تشویق به صرفه جویی چنین آورده است.
چو کم خوردن طبیعت شد کسی را
چو سختی پیش آید سهل گیرد
وگر تن پرورست اندر فراخی
چو تنگی بیند از سختی بمیرد
یا اینکه می گوید:
ای قناعت، توانگرم گردان
که ورای تو هیچ نعمت نیست


سقراط : یک زندگی مطالعه نشده ،ارزش زیستن ندارد...


ژاک دوال : اگر می خواهی بنده کسی نشوی ،بنده هیچ چیز مشو...

با ولخرجی تنها مال نمی رود ، زمان ارزشش فراتر است ، و آن هم نابود می شود . اُرد بزرگ

هیچ پیر جهان دیده ای منکر برآیند زهرآلود ، دارایی حرام در زندگی آدمی نیست . اُرد بزرگ

دکتر علی شریعتی
وقتی کبوتری شروع به معاشرت با کلاغ ها می کند پرهایش سفید می ماند، ولی قلبش سیاه می شود . دوست داشتن کسی که لایق دوست داشتن نیست اسراف محبت است.


گوته:کسی شایسته آزادی است که هرروز بتواند به هوسهای خود چیره شود.

ویکتور هوگو:بدیهای اجتماع به دست ما ساخته شده است و به جای ناله جای آن دارد که درصدد رفع آن برآئیم.

ماخذ : http://www.isca.ac.ir



_________________
آنگاه که دریا شدی، با چنگ کشیدن دیگران، رُخ و گونه ات، زخمی نخواهد شد. فیلسوف حکیم اُرُد بزرگ خراسانی
نگین
نگین
گستره جهانی اردیسم Orodism

تعداد پستها : 523
امتیاز : 139279
اعتبار : 60
تاريخ التسجيل : 2011-08-28

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Empty رد: سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان

پست من طرف baran في السبت نوفمبر 19, 2011 1:32 pm

سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1737
حکیم ارد بزرگ از زبان دیگران :




احمد شاه مسعود می گوید :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1742
من و ارد [حکیم ارد بزرگ ایرانی] زاده یک سرزمین بزرگ هستیم .



بی نظیر بوتو می گوید :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1744
ما با کشورهای منطقه و بخصوص ایران ، اساطیر ، فرهنگ و تاریخی مشترک داریم من هم همانند بزرگانی نظیر "اقبال لاهوری" و "ارد بزرگ" تمایل دارم کشورهای ما بر اساس فرهنگ و ریشه های مشترک هر روز بیشتر از پیش به هم نزدیک شوند .



دکتر شبرنگ عطایی (پژوهشگر و محقق افغانستان) می گوید :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1745
ارد بزرگ اسطوره عصر درعرصه وحدت دوباره فرهنگ والای پارسی درمنطقه است . پارسی زبانان امروز بیشتر از هر وقت بوجود شخصیت هایی چون ارد در ایران و شکوه شهید گشته احمد شاه مسعود در افغانستان که دوست و همفکر ارد بزرگ بود ضرورت دارند .دولت ها و مردم فرهنگ دوست ارین باید نظریه های این دو شخصیت تاربخ عصر حاضر را در عمل پیاده کنند.



فرزانه شیدا (ادیب و سراینده ایرانی مقیم کشور نروژ و نویسنده کتاب یازده جلدی بُعد سوم آرمان نامه حکیم ارد بزرگ ) می گوید :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1747
چیزی که انسان نیازمند آن در طول راه سفر عمر خویش است و در درون « خویش» خود همواره در این باور زندگی میکند که امید و آرزو را می توان رنگی از حقیقت داد و بر اساس خواسته های زندگی خود گام برمی دارد و در راه سرنوشت انسان می بایست فانوس وچراغی از سخنان *ارد بزرگ ,این عالم بزرگ اندیشه را در سیاهی های دنیای ناشناخته ای که به شناخت آن نیازمندیم به همراه داشته باشد وحتی کلمه به کلمه ی آنرا به خاطر و دل بسپارد و هر کجا در جائی و منطقه ای از زندگی دچار سستی و نا امیدی شد به مرور دوباره ی افکار و ایده های حکیم ارد بزرگ بنشیند چرا که تمامی این جملات طلائی و این پندهای زّرین به «معرفت انسانی »در میدان خرد یک به یک , جنبه علمی و کاربردی ثابت شده ای را در علوم پایه زندگی داراست و بر این اساس می توان «*حکیم ارد بزرگ را اسطوره راه و اندیشه » نامید.



شکوهه عمرانی (فعال اجتماعی کشور سوییس ، شاعر و مترجم کتاب آرمان نامه ارد بزرگ به زبان فرانسوی) می گوید :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1741
اندیشه ها و افکار ارد بزرگ بسیار متعالی است و امیدوارم روزی خواسته های وی در مورد همگرایی ، اتحاد و حقوق تاریخی به مرحله ی اجرا در آید و آنروز روز سربلندی و غرور هر فرد ایرانی و وطن دوست خواهد بود و بازگشت ایران به عظمت و شکوه دیرین و بازیابی جایگاه واقعی خویش در دنیا . بسیار خوشوقتم که موفق به ترجمه ی بخشی از سخنان ارد بزرگ گردیدم .



الیان ایژن هیر (رئیس انجمن هنری ارت کلوب و رئیس انجمن دفاع از منافع منطقه ی شامپل در ژنو) می گوید :

سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1743
در بین سخنان ارد بزرگ ، هنگامیکه از صلح و هارمونی برای همگان صحبت می کند بیشتر بر دلم نشسته است .



نیما اسماعیل پور (شاعر ، پژوهشگر و مولف کتاب رهایی بی نقص) می نویسد :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1739
بزرگمردی که کلامش از خردی ناب و خالص سرچشمه می گیرد و ھمیشه سعی دارد از زھدان ھستی رازی تازه و با طراوت به دنیا آورد تا به ادراک آدمی تفکری درست و پویا ھدیه کند که این خاصیت بزرگان تاریخ است نکتهء بسیار مھم در سخنان این بزرگوار این است که کمترین و یا شاید ھیچ تناقضی در گفتار وی مشاھده نمی کنیم بی شک پشت پردهء این افکار پرسشگری ھای بسیاری نھفته است که به گفته خود او پرسشگری حس کودکانه ای است که تا پایان زندگی باید ھمراھش داشت .
آدمی تنھا زمانی دربند رویدادھای روزمره نخواھد شد که در اندیشه ایی فراتر از آنھا در حال پرواز باشد . "ارد بزرگ" ...
اندیشه پروازگر است جایی فرودش آوریم که زیبایی خانه دارد . "ارد بزرگ"



مسعود اسپنتمان (پژوهشگر و نویسنده کتاب میهن نامه ی ارد بزرگ) می نویسد :
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1738
درباره ی اُرُد بزرگ، گفته ھا بسیارند و ناگفته ھا، بسیارتر
اُرُد بزرگ از آن دسته اندیشمندان است که ریشه ھای بالندگی میھنی خویش را به درستی میشناسد. سپس دل شما را نشانه گرفته و درست به ھمانجا میزند. اُرُد شما را با آنچه از آن برآمده اید آشنا میسازد، روانتان را با خاک میھن می آمیزد و در برآیندی با آسمان آن، عشق به ایران را در ھستی تان روان میسازد.
اُرُد یگانه است؛ این گفته را باور دارم، به سادگی، چون اُرُد، دومی ندارد. او راھی را برگزیده که آمیخته با اسطوره ھا از زمان و زمین فراتر میرود؛ و در این بی زمانی و بی زمینی، تردستی ھایی میکند که شعبده نیست.
اُرُد دلاورانه، ریش سفیدان را به جایگاه برین برمیکشاند و بر دیوانسالاران واپسگرا نفرین میفرستد. او بیش از ھمه ی ما میداند که باختری بودن و خاوری بودن با بھتر بودن یکی نیست، که این را به تجربه و با کار دریافته است ... اُرُد بزرگ ھنوز ھست، با ما می ماند و خواھد ماند، شاید تا ھمیشه؛ پس چه لزومی دارد که زیر تیغ تشریح، اندیشه ای چنان تنومند چون اندیشه ھای اُرُد را واکاویم و از پی و رگ آن نمونه برداریم. شاید بھتر باشد تا با او روان شویم و از چشمه ی زلال اندیشه اش، نھال خویشتن خویش را آبیاری کنیم ..



و البته خودم Boooos
باران :

حکیم ارد بزرگ را دوست دارم چون کتاب سرخ او را دوست دارم چون او داناترین است . I love you





_________________
دوستداران فلسفه اُرُدیسم Lovers of Orodism philosophy
baran
baran

تعداد پستها : 936
امتیاز : 137490
اعتبار : 78
تاريخ التسجيل : 2011-09-28
العمر : 27
آدرس پستي : Geneva

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان Empty رد: سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان

پست من طرف ریحانه في الأربعاء ديسمبر 07, 2011 3:02 am

جایگاه زن در فلسفه اردیسم

تقریبا در تمام جملاتی که از "حکیم ارد بزرگ" Orod Bozorg در کتاب سرخ جمع آوری شده است هر جا نامی از مرد برده می شود نام زن هم هست . نمونه شاخص این توازن در "فرگرد مردان و زنان کهن" که نهمین بخش از کتاب سرخ است بخوبی دیده می شود ، در این فرگرد تمامی جملات بجز دو سخن ، کلمات مرد و زن همراه هم آورده شده است آن دو جمله نیز یکی مربوط به مردان و دیگری در وصف زنان است ، این فرگرد را با هم می خوانیم :

فرگرد مردان و زنان کهن از کتاب سرخ حکیم ارد بزرگ :

چو گرمای تن مردان و زنان کهن به آسمان پر کشید با یاد خویش اندیشه هواخواهان خود را گرما دهند .

مردان و زنان کهن در راه رسیدن به هدف ، یک آن هم نمی ایستند .

دودمان بی نیا و مردان و زنان کهن ، به هزار آیین اهریمنی گردانده می شود .

مردان و زنان کهن برآیند خوی و منش مردمان سرزمین خویش اند .

نگاه مردان کهن ایستا نیست آنها دورانهای آینده را نیز به خوبی می بینند .

رستاخیزهای اجتماعی بدون همراهی زنان شجاع غیر ممکن است چرا که زن پرچمدار وارستگی ، پاکی و از خودگذشتگی است .

پشتکار گوهر مردان و زنان فرهمند است .

بوی خوش بهشت در سخن زنان و مردان پاک نهاد جاریست .


سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان 1317426407_afson

در بین فلسفه های موجود ، حکمت اردیسم Orodism بیشترین توجه را به جایگاه زنان داشته است ، این جایگاه بشکلی مدون در کتاب سرخ آورده شده است . بسیاری به ما زنان خورده می گیرند که اغلب اردیست ها زنان هستند باید به کسانی که این حرفها را می زنند گفته شود وقتی بزرگترین فیلسوف تاریخ غرب یعنی فریدریش نیچه می گوید: « به سراغ زنان میروی، شلاق را فراموش مکن » !!! نباید انتظار داشته باشید ما زنان بدنبال چنین فلسفه های باشیم ، به نظر ما فلسفه اردیسم یک هدف انسانی را دنبال می کند از این روی دوستش داریم و علنی می گوییم ما اردیستیم .


منبع :
http://vancouver.subjectdone.com/t59-topic

_________________
سایت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی - اصلاح الگوی مصرف در کلام بزرگان KOZK3t
ریحانه
ریحانه
گستره جهانی اردیسم Orodism

تعداد پستها : 1048
امتیاز : 148428
اعتبار : 120
تاريخ التسجيل : 2011-08-28
العمر : 28

بازگشت به بالاي صفحه اذهب الى الأسفل

بازگشت به بالاي صفحه


 
صلاحيات هذا المنتدى:
شما نمي توانيد در اين بخش به موضوعها پاسخ دهيد